Ferruccio Lamborghini
Ferruccio Lamborghini är mannen bakom det numera ikoniska bilmärket Lamborghini. Hans namn förknippas idag framförallt med dyra, snabba sportbilar, men en gång i tiden var Lamborghini en av de största tillverkarna av traktorer i Italien.
Lamborghini föddes år 1916 i staden Renazzo di Cento i den italienska provinsen Ferrara. Han var son till två druvodlare, Antonio och Evelina Lamborghini, och växte således upp med lantbruk och odling. Sonen Ferruccio var dock alltid mer intresserad av de maskiner och tekniska redskap som användes vid druvodlingen än själva druvorna. Om det motsatta gäller för dig, och du är en mat- och vinentusiast, är Matklubben.nu rätt sida för dig. Där hittar du mängder av inspiration och recept på hur du kan använda druvor till både dryck och matlagning.
Ferruccio Lamborghini följde dock sitt intresse för mekanik, och studerade vid den tekniska skolan Fratelli Taddia nära Bologna. Han blev senare inkallad till att tjäna i det italienska flygvapnet, och från år 1940 tjänstgjorde han som mekaniker för den italienska garnisonen som var posterad på den grekiska ön Rhodos. Han steg i graderna, och blev förman för enheten med ansvar för fordonsunderhåll. Lamborghini blev krigsfånge hos Storbritannien i slutet av andra världskriget, men kunde återvända hem till Italien ett år senare.
Han öppnade då en verkstad, och började livnära sig på att omvandla gamla krigsfordon till traktorer. Detta svarade på ett stort behov av jordbruksmaskiner i det krigshärjade Italien, och affärerna gick bra. År 1949 började han tillverka traktorer från grunden under företagsnamnet Lamborghini Trattrice, och utvecklade både själva traktorerna och motorerna. Denna satsning gjorde hans företag till en av de största traktortillverkarna i Italien.
Så småningom började Lamborghini som bekant att tillverka sportbilar. Ursprunget sägs ha varit att han blivit mycket missnöjd med en Ferrari han köpt, och således bestämde sig för att tillverka en egen personbil och göra det bättre. Hans företag skulle dock drabbas hårt av oljekrisen i början av 1970-talet, så hårt att Lamborghini tvingades sälja alla delar av sitt företag. Traktortillverkningen såldes till SAME, som än idag är verksamma. Lamborghini själv återvände till sina rötter och började ägna sig åt vinodling med stor framgång.